DTL e-learning: DTL introductie
Theoretisch gedeelte, rode vlaggen, rapportage
Deze theoretische e-learning kun je in je eigen tempo en volgorde bestuderen, maar we raden je aan om de e-learning in de opgestelde volgorde te bestuderen. De theorie is opgebouwd op basis van casuïstiek met tussentijdse vragen. Daarnaast heb je de pdf’s met de rode vlaggen al gezien en meer uitgebreide theorie in het werkboek.
De DTL screening bestaat uit de afname van algemene vragen en logopedie specifieke vragen. Deze vragen worden ook Rode vlaggen genoemd. Het zijn alarmsignalen die worden vastgelegd in het logopedisch screeningsgesprek. In dit screeningsgesprek is het van belang om bekende patronen en onbekende patronen te signaleren en te kunnen onderscheiden. Als logopedist tijdens de DTL screening heb je een signalerende verantwoordelijkheid, waarbij je uitsluit of aan de hulpvraag medische- en/ of psychosociale oorzaken liggen. Het gevolg van een rode vlag is niet behandelen of de patiënt adviseren naar de huisarts te gaan.
Bij een onbekend patroon ben je niet bekend met het probleem. Onbekende patronen zijn overige, meer urgente gezondheidsproblemen of eventuele problemen die niet binnen de expertise van de logopedist vallen. In zo’n situatie geldt altijd: Onbekend = onbekwaam = onbevoegd. Je plicht is om de patiënt te adviseren naar de huisarts te gaan of een collega te raadplegen. Je kan ook zelf informatie opvragen bij de huisarts.
Let wel: Informeren over de inhoud van het gesprek mag alleen na toestemming van de patiënt!
Er zijn twee versies van de DTL screening: één voor kinderen en één voor adolescenten / volwassenen. De screeningslijsten zijn geordend in de onderdelen Algemeen, Eten & Drinken, Spraak & Taal en Stem.
In de e-learning wordt ook een toelichting gegeven op een voorbeeld rapportage formulier. De meeste EPD’s hebben een standaard format voor DTL. Uiteraard gebruik je tijdens je werk het format van je EPD.
De e-learning bevat open vragen naar aanleiding van een filmpje of een schriftelijke casus. Bij de open vragen typ je jouw antwoord in het antwoordveld en druk je daarna op ENTER. Er verschijnt dan een antwoord waaraan je je eigen antwoord kan toetsten.
Ook geeft deze e-learning een toelichting op een plan van aanpak. Indien in je werksetting nog niets met DTL wordt gedaan, is dit een handig instrument om DTL in je werksetting in te voeren. Dit plan is facultatief dus niet voor iedereen noodzakelijk om in te vullen.
Het theoretisch gedeelte start nu, succes!