Regeling transparantie zorgaanbieders aangescherpt
Regeling transparantie zorgaanbieders aangescherpt
Vanaf 1 september 2024 geldt een nieuwe versie van de transparantieregels zorgaanbieders van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Het doel van deze regeling is om duidelijk te maken welke informatie een zorgaanbieder moet verstrekken en op welk moment. De gedachte hierachter is dat patiënten met deze informatie een betere keuze kunnen maken over welke zorg ze willen afnemen en bij wie.
In deze aangepaste versie zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit omdat volgens de NZa patiënten te vaak onbedoeld zorg ontvangen die niet wordt vergoed door hun zorgverzekeraar.
Voor zorgverleners staat er in de vernieuwde regeling een belangrijke wijziging. De wijziging vraagt namelijk van zorgverleners om patiënten al voordat de zorgverlening van start gaat, actief en aantoonbaar te informeren over de aan- of afwezigheid van een overeenkomst met zorgverzekeraars en wat dat betekent voor de vergoeding van de zorg door de verzekeraar. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop zorgverleners informatie moeten verstrekken voorafgaand aan de eerste behandeling. Wat er verandert en welke acties dit van jou vraagt, lees je hieronder.
Wat regelt de NZa-transparantieregeling zorgaanbieders?
Samengevat staat in de regeling:
- op welke wijze zorgaanbieders patiënten moeten informeren
- welke informatie zorgaanbieders aan patiënten moeten verstrekken
- wanneer, op welk moment, zorgaanbieders deze informatie moeten verstrekken en
- dat zorgaanbieders hun cliënten/patiënten niet mogen ‘misleiden’.
Informatieverstrekking
In de eerdere versie was al opgenomen welke informatie de zorgaanbieder aan de patiënt moet verstrekken. Het gaat onder meer om informatie over:
- de te leveren prestaties
- de voor de patiënt van belang zijnde tarieven en of die exclusief of inclusief btw zijn
- of de te leveren prestaties Zvw- of Wlz-verzekerde zorg betreffen
- eventuele ‘eigen betalingen’
- wat voor de patiënt van belang is om een weloverwogen keuze te maken om zorg te vergelijken en te ontvangen.
Wat verandert er met de nieuwe versie van de regeling?
In de nieuwe versie van de regeling is – in aanvulling op de bovenstaande informatieverplichtingen, die ook in de nieuwe regeling blijven bestaan – opgenomen dat de zorgaanbieder:
- de patiënt actief en aantoonbaar informeert over de aanwezigheid of afwezigheid van een overeenkomst met de zorgverzekeraar van de patiënt
- de patiënt actief en aantoonbaar informeert over de gevolgen van de aan- of afwezigheid van een overeenkomst voor de vergoeding van de zorg door de verzekeraar
- de patiënt voor informatie over de hoogte van de vergoeding verwijst naar de zorgverzekeraar.
Wat betekent dat concreet voor jou als logopedist?
Je moet tenminste op je website informatie plaatsen over de prestaties die je levert, de tarieven die van toepassing zijn, of en op welke wijze de prestaties worden vergoed (eventuele eigen betalingen) en (indien van toepassing) wachttijden of een patiëntenstop.
Actief, aantoonbaar en vóór de zorgverlening start
De vernieuwde transparantieregeling van de NZa vereist van je dat je informatie over de aanwezigheid of afwezigheid van een overeenkomst met verzekeraars en de gevolgen daarvan voor de vergoeding, ‘actief’ én ‘aantoonbaar’ verstrekt, vóór de zorgverlening start. Deze informatie mag uitsluitend feitelijk zijn.
Als informeren voor de start van de zorgverlening op medisch inhoudelijke grond niet mogelijk is, moet je de patiënt informeren op het eerst mogelijke moment. Daarnaast mag de informatieverstrekking er niet op gericht zijn de consument te sturen in zijn keuze voor een bepaalde zorgverzekeraar.
Voor informatie over de specifieke gevolgen voor de hoogte van de vergoeding voor de betreffende patiënt, verwijs je deze naar de eigen zorgverzekeraar. Je voorkomt daarmee dat jou een verwijt treft als de patiënt toch minder vergoed krijgt dan verwacht. Ook is de zorgverzekeraar beter op de hoogte van de actuele stand van zaken (bijvoorbeeld ten aanzien van het eigen risico, eventueel wettelijke eigen bijdragen, een eventuele aanvullende verzekering, et cetera).
Actief betekent dat je als praktijk informatie ook echt aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de praktijk, is niet voldoende.
Aantoonbaar betekent dat je als praktijkhouder moet kunnen laten zien dat de informatie actief is gedeeld.
Volgens de NZa wordt aan het vereiste van aantoonbaarheid in elk geval voldaan als de informatie per post, per e-mail of via het patiëntenportaal (mits de patiënt wordt geattendeerd op een nieuw bericht) aan de patiënt gestuurd wordt. Een aantekening in het dossier is niet voldoende.
De informatie dient plaats te vinden vóór de zorgverlening start. Dit betekent volgens de NZa dat de informatie moet worden verstrekt vóórdat een declarabele prestatie wordt geleverd en/of een behandelingsovereenkomst tussen de patiënt en zorgaanbieder tot stand komt.
Afspraakbevestiging
Informatieverstrekking vindt bijvoorbeeld actief en aantoonbaar plaats voor de start van de zorgverlening als je:
- in de afspraakbevestiging vermeldt met welke zorgverzekeraars er al dan niet een contract is afgesloten en
- een korte uitleg geeft over de mogelijke gevolgen van het ontbreken van een contract met een verwijzing naar de (zorg)verzekeraar voor de specifieke gevolgen voor de betreffende patiënt.
Als de afspraakbevestiging per e-mail aan de patiënt wordt toegestuurd, kan worden volstaan met een link naar de webpagina waarop voornoemde informatie beschikbaar is. Informatieverstrekking via het patiëntenportaal geldt als ook actief, als dat tenminste gepaard gaat met een attendering van een nieuw bericht. Als je patiënt niet over een e-mailadres beschikt en/of niet computervaardig is, moet je de informatie per post toezenden. Je kunt voor de informatieverstrekking onze voorbeelddocumenten gebruiken en deze aanpassen aan de specifieke situatie van jouw praktijk. Die vind je hieronder.
Documenten