Richtlijnen en Zorgstandaarden
Als logopedist kun je voor veel stoornissen die voorkomen binnen de logopedie een richtlijn raadplegen (Inhoudelijke richtlijnen). Ook zijn er richtlijnen die je handvatten biedt bij de invulling van het dossier of logopedische verslaglegging (procesmatige richtlijnen).De NVLF heeft zelf richtlijnen ontwikkeld en is ook jaarlijks betrokken bij de ontwikkeling van richtlijnen van andere zorgdisciplines (externe richtlijnen).
Als logopedist stem je de behandeling af op iemands persoonlijke wensen en behoeften. Maar het is ook belangrijk dat we met elkaar afspraken maken hoe logopedisten deze zorg leveren. Dit wordt opgeschreven in richtlijnen.
Wat is een richtlijn?
Een richtlijn is een document met aanbevelingen, adviezen en handelingsinstructies ter ondersteuning van de besluitvorming van professionals in de zorg. De inhoud is gebaseerd op wetenschappelijke kennis en op ervaringen en expertise vanuit de praktijk. Zowel van jou als zorgverlener als cliënten. Een richtlijn dient ter ondersteuning bij het doelmatig logopedisch handelen en het maken van een keuze voor de juiste zorg.
