Ga door naar hoofdcontent
NieuwsHoe loopt de samenwerking tussen jou en de preventieve logopedist op school?

Hoe loopt de samenwerking tussen jou en de preventieve logopedist op school?

Dinsdag 1 juli 2025Afbeelding Hoe loopt de samenwerking tussen jou en de preventieve logopedist op school?

Oproep van de Landelijke Vakgroep Preventieve Logopedie: 

In de Vakgroep Preventieve Logopedie zitten professionals op het gebied van de preventieve logopedie 0-12 jaar:  teamleiders, coördinatoren of belangenbehartigers van preventief werkende logopedisten of staflogopedisten. Zij werken bij een GGD, een onderwijsbegeleidingsdienst, een zelfstandige logopedische dienst, individuele gemeenten of een zelfstandige JGZ organisatie.

De Vakgroepleden of hun medewerkers voeren preventieve logopedietaken uit binnen scholen of kinderopvang, zoals observaties, screenings, diagnostische onderzoeken, coaching en adviesgesprekken. Regelmatig komen ze daar collega’s tegen die een eigen praktijk hebben (vrijgevestigde logopedisten), maar die op school behandelingen uitvoeren.

De Vakgroep merkt dat de samenwerking en afstemming tussen beide groepen logopedisten in de praktijk verschillend is. Soms worden er goede afspraken over de taakverdeling gemaakt en wordt er naar elkaar verwezen. Soms werken beide groepen logopedisten langs elkaar heen en is het voor leerkrachten onduidelijk bij wie ze moeten zijn met een vraag. In het belang van goede zorg en ondersteuning aan kind, ouders en schoolteam vinden zij een goede samenwerking natuurlijk wenselijk, waarbij aandacht is voor ieders kerntaken (preventie/curatie) en afstemming over de overlappende taken.  

Dit zijn de ervaringen van de leden van de Vakgroep. Maar zij zijn ook benieuwd hoe de vrijgevestigde logopedisten hierover denken. Hoe is hun samenwerking met de preventieve logopedist op school? Wat zijn de succesverhalen en wat zien zij als knelpunten?

Reacties mogen t/m 8 augustus naar Rian Haver, beleidsmedewerker JGZ gestuurd via: rhaver@ggdgelderlandzuid.nl. Vermeld ook de regio of gemeente waar je werkzaam bent. De vakgroep gebruikt de input als reflectie op hun eigen handelen en als input om in gesprek te gaan met de vrijgevestigde logopedisten op de scholen waar wij werken.