Logopedie onder schooltijd
Dinsdag 16 juli 2024Logopedie onder schooltijd
Van de 168 inzenders van onze poll, gaven 35 aan dat ze een brief vanuit een schoolbestuur hebben gekregen dat logopedie onder schooltijd niet is toegestaan. De NVLF adviseert logopedisten om het gesprek aan te gaan met de school. In dit bericht geven we een aantal handvaten om dit te doen.
Vooropgesteld is de mening van de NVLF dat wanneer logopedie onder schooltijd niet wordt toegestaan, dit grote gevolgen kan hebben voor de toegankelijkheid van logopedische zorg. Nu al ziet de NVLF dat in sommige regio’s de wachtlijsten oplopen tot langer dan 12 maanden. Geen logopedie onder schooltijd betekent dat een grotere groep kwetsbare kinderen niet tijdig op de juiste zorg kan rekenen.
Wijs de directie van de school op het advies van de academie & vakvereniging schoolleiders (avs) en vraag hen het advies over te nemen
De avs erkent bovenstaand probleem en heeft mede op basis hiervan hun eerdere advies over logopedie op school aangepast. Een passage uit het advies:
Naar de fysiotherapeut, de logopedist enzovoort
Leerlingen die onder schooltijd een medisch of paramedisch geïndiceerde behandeling moeten ondergaan, kunnen vrijgesteld worden van onderwijs op grond van artikel 11, onder d, van de Leerplichtwet 1969. Overigens vallen onder dit artikel ook de leerlingen die door de ouders worden ziek gemeld (griepje, migraine, gebroken been enz.). Hun verzuim wordt geregistreerd als geoorloofd verzuim. Onder paramedische zorg vallen fysiotherapie, oefentherapie, logopedie, ergotherapie en diëtetiek; een bewijsstuk voor de noodzaak van de behandeling moet opgenomen worden in de verzuimregistratie. Als school kun je overigens ouders wel verzoeken om de behandelaar te vragen de behandelsessies zoveel mogelijk buiten schooltijd om in te plannen. Gezien de overbelasting van de (paramedische) zorg is dat niet altijd mogelijk.
Denk mee met de school
Logopedische behandeling is vaak langdurig. Iedere week op hetzelfde tijdstip dezelfde lessen op school missen, kan de ontwikkeling van het kind in de weg staan. Ga daarom in gesprek met de (school)directeur. Op basis van urgentie van de hulpvraag, kun je onderbouwen waarom voor het ene kind behandeling onder schooltijd toch belangrijk is. Bijvoorbeeld omdat het ook helpend is voor de verdere schoolcarrière en sociaal-emotioneel functioneren van het kind. Zoals bij ieder behandeltraject geldt: blijf zelf ook kritisch evalueren of behandeling nog nodig is.
Lever een bewijsstuk
Lever een bewijsstuk. In het advies van de avs (zie hierboven) staat dat een bewijsstuk waaruit de noodzaak van de behandeling blijkt, moet worden opgenomen in de verzuimmelding. Als de school hierom vraagt, zou je kunnen volstaan met een korte rapportage met daarin
de logopedische diagnose en verwachte behandelduur in maanden.
Op basis hiervan kan de school de behandeling registreren conform de beslisboom als geoorloofd verzuim.
Beslisboom
NVLF wil graag in overleg met de Inspectie van het Onderwijs om de beslisboom te verduidelijken. In de toelichting staat nu:
“Een (para)medisch behandelaar of arts moet geregistreerd staan in het BIG-register.”
De NVLF zou graag zien dat deze passage wordt verhelderd. Ofwel door het toevoegen van het Kwaliteitsregister Paramedici als erkend register naast het BIG-register, ofwel door het aanpassen van formuleren naar een (para)medisch behandelaar die valt onder de wet BIG.
De NVLF wacht nog op een reactie van de onderwijsinspectie.