Ga door naar hoofdcontent
OpleidingenPsychosociale problemen jeugdigen met leerstoornis
King nascholing

Psychosociale problemen jeugdigen met leerstoornis

Datum9 december 2025
Afbeelding Psychosociale problemen jeugdigen met leerstoornis

Behandeling van psychosociale problemen bij jeugdigen met een leerstoornis

Kinderen met leerstoornissen zoals dyslexie of dyscalculie ervaren vaak niet alleen leermoeilijkheden, maar ook psychosociale problemen. Veelvoorkomende klachten zijn (faal)angst, somberheid en een laag zelfbeeld. Het programma Wegwijs in dyslexie en dyscalculie biedt een cognitief-gedragstherapeutische benadering voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Doel van de training
De training helpt kinderen beter omgaan met hun leerstoornis en vermindert psychosociale klachten. Het programma bestaat uit handleidingen voor trainers (orthopedagogen en psychologen) en werkboeken voor kinderen met dyslexie of dyscalculie. Ouders en scholen worden actief betrokken bij het behandelproces.

Opbouw van de training
De training is opgezet als een traject met vier fases:

  1. Psycho-educatie: Kinderen krijgen uitleg over hun leerstoornis en de bijbehorende psychosociale klachten.
  2. Cognitieve gedragstherapie: Technieken worden aangeleerd om negatieve gedachten en gevoelens te herkennen en aan te pakken.
  3. Copingvaardigheden: Praktische handvatten helpen kinderen omgaan met de dagelijkse uitdagingen van hun leerstoornis.
  4. Terugvalpreventie: De training eindigt met een terugblik en een blik op de toekomst, zodat kinderen voorbereid zijn op mogelijke obstakels.

In het kort:

  • Duur: 1 dag
  • Studiebelasting: 12 uur
  • Contacturen: 7 uur
  • Resultaat: Certificaat
  • Accreditatie: NIP/NVO, ADAP. VGCt, SKJ