Ga door naar hoofdcontent
Als werkgever heb ik de zorgplicht om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen. Wat houdt dat in?

Als werkgever heb ik de zorgplicht om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen. Wat houdt dat in?

De werkgever is verplicht de werkzaamheden zo te organiseren dat de werknemer geen schade lijdt tijdens de werkzaamheden en te zorgen voor een veilige en gezonde werksituatie. De zorgplicht geldt ook voor personen die niet bij de werkgever in dienst zijn zoals stagiaires. Als werkgever u verplicht een goed arbobeleid te voeren. Belangrijkste onderdelen hiervan zijn: Periodiek opstellen van een Bedrijfs Risico Inventarisatie en Evaluatie met bijbehorende plan van aanpak (RI&E); Verzuimbegeleiding van een zieke werknemer; Ieder bedrijf heeft verplicht een BHV’er ( bedrijfshulpverlener: o.a. EHBO en brandpreventie) en een BHV-plan. Bij kleine bedrijven mag de werkgever zelf de BHV’er zijn mits hij over voldoende kennis en vaardigheden beschikt.