Cliënt wil expliciet door mij geholpen worden en ik kan niet aan de richtlijn voldoen, wat nu?
Richtlijnen worden geschreven om doeltreffend en doelmatig (para)medisch handelen te bevorderen. Indirect wordt daarmee de kwaliteit van zorg voor de cliënt gestimuleerd. De NVLF adviseert logopedisten sterk om te handelen volgens de richtlijn. Het kan voorkomen dat een logopedist niet volgens een richtlijn kan handelen en dat de cliënt ondanks dit gegeven toch door deze logopedist behandeld wil worden, bijvoorbeeld vanwege de afstand / nabijheid van de praktijk. In dit geval is het zaak om aan de cliënt uit te leggen dat je eigenlijk volgens een richtlijn moet werken, dat je daaraan niet kan voldoen en wat de risico’s voor de cliënt zijn. Leg dit ook vast in het dossier van de cliënt. En leg vast dat de cliënt zelf afstand verkiest boven werken volgens de richtlijn. De NVLF raadt aan dat de logopedist dan afstemming zoekt met een expert, bijvoorbeeld in afasieteams. Bovenstaande weerhoudt de logopedist niet om te besluiten geen behandeling te bieden aan deze cliënt, omdat niet voldaan kan worden aan de gestelde kwaliteitseisen. Deze afweging dient de logopedist altijd te maken voordat de logopedist besluit om in gesprek te gaan met de cliënt over de mogelijkheden. Zie ook de veel gestelde vraag “Wanneer mag je afwijken van de richtlijn? En wat noteer ik?”