Moet ik elke cliënt informeren over de privacyverklaring?
Onderstaand antwoord komt uit een interview voor het Tijdschrift voor Logopedie met Rob Stadt, Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) bij de brancheorganisatie voor fysiotherapeuten, het KNGF.
Dat moet. Dit geldt zowel voor nieuwe cliënten als voor bestaande cliënten. Zij moeten op de hoogte worden gebracht van het privacybeleid. Op basis van de inhoud van de privacyverklaring wordt de betrokkene in staat gesteld om vooraf een afweging te maken of de persoonsgegevens in vertrouwen kunnen worden verstrekt of niet. Dit kan door de privacyverklaring op de website te plaatsen en op te hangen in de wachtruimte. Hoewel dat niet wordt voorgeschreven, kun je overwegen om een privacyverklaring te laten tekenen. Het is belangrijk dat je overtuigd bent dat de inhoud voor de betrokkene duidelijk is. Bij eventuele conflicten kan het een voordeel zijn als je cliënt de overeenkomst heeft ondertekend.