Mogen logopedisten patiënten van een zorgverzekeraar die een lager tarief biedt langer op de wachtlijst laten staan dan van een zorgverzekeraar die een hoger tarief biedt? En, kan dit beleid zo op de website geplaatst worden?
Reactie Jurist:
Als een logopediepraktijk heeft ingestemd met een tarief, mag de hoogte van het tarief geen reden zijn om een patiënt langer te laten wachten dan een andere patiënt met dezelfde behandelindicatie en van wie de zorgverzekeraar een hoger tarief vergoedt. De patiënt wordt anders gedupeerd. Of de logopediepraktijk zou vooraf met de zorgverzekeraar moeten hebben afgesproken dat kan worden ingestemd met het lage tarief onder voorwaarde dat voor hun verzekerden de wachttijd langer kan zijn. Het is in dat geval transparant daar de zorgverzekeraar dit ook aan (potentiële) verzekerden kan communiceren.
Mijn advies is om dit beleid niet te voeren en zeker niet op de website vermelden. Voor zover mij bekend staan in de overeenkomsten van zorgverzekeraars geen bepaling dat de wachttijd langer kan zijn dan voor patiënten die elders verzekerd zijn. Wel staat er vaak een bepaling in dat een nieuwe patiënt binnen een bepaalde termijn een eerste afspraak moet hebben. Met het voeren van het beleid zou dat tot contractbreuk kunnen leiden.